Від 18.08.2025 № 391/25
Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
Ю.М. ВЛАСЕНКУ
КОПІЯ: Голові правління
ПрАТ «НЕК «Укренерго»
В.Б.ЗАЙЧЕНКУ
Міністру економіки, довкілля та сільського господарства України
О.Д. СОБОЛЕВУ
Міністру енергетики України
С.В. ГРИНЧУК
Голові Комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг
А.М. ГЕРУСУ
Голові Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку
Д.А. НАТАЛУСІ
Щодо перегляду тарифу на диспетчерське
(оперативно-технологічне) управління
Шановний Юрію Миколайовичу!
Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) та представники добувної промисловості України, користуючись нагодою, насамперед висловлюють Вам свою щиру повагу та звертаються у зв’язку зі схваленням 12.08.2025 проекту змін структури витрат тарифу на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління НЕК «Укренерго».
Опублікованим НКРЕКП проектом передбачено скорочення планових витрат на закупівлю допоміжних послуг на 363 млн грн з подальшим їх спрямуванням на збільшення фонду оплати праці, фінансування соціальних заходів та витрат на послуги адміністратора розрахунків.
Водночас результати аналізу фактичних показників підтверджують відсутність економічних підстав для збереження чинного рівня витрат за відповідною статтею. Зокрема, відповідно до оприлюдненої НЕК «Укренерго» інформації, у першому півріччі 2025 року витрати на придбання допоміжних послуг становили 2 566 млн грн. Навіть з урахуванням витрат, пов’язаних із третинним регулюванням, величина яких корелює із вартістю природного газу та цінами на ринку «на добу наперед», не спостерігається зростання у порівнянні з аналогічним періодом 2024 року.
При цьому у 2024 році вже відбувалося коригування витрат на допоміжні послуги з 14,2 млрд грн до 11,9 млрд грн, тоді як фактичні витрати не перевищили 6,5 млрд грн. За результатами перевірки НКРЕКП (Акт НКРЕКП № 78 від 02.04.2025) встановлено, що НЕК «Укренерго» отримала понад 5,4 млрд грн надлишкового доходу від диспетчерської діяльності у 2024 році. Це означає, що реальний обсяг витрат НЕК «УКРЕНЕРГО» на придбання допоміжних послуг у 2025 році не перевищить 6,5 млрд грн.
Внаслідок повномасштабного вторгнення, значних логістичних обмежень та падіння світового попиту та цін на продукцію добувної промисловості, українські надрокористувачі переживають найтяжчий період. Експорт продукції гірничо-металургійного комплексу скоротився на 70%, виробництво сталі в Україні становить менше 30%, а залізорудної продукції – менше 50% від довоєнного рівня. Добувна промисловість скорочує виробництво і в останні два роки не виходить в лідери з наповнення держбюджету – вперше за часи незалежності. Галузь не отримує жодного механізму держпідтримки, натомість витрати лише збільшуються – так, лише місяць тому підвищено ставки земельного податку для гірничих підприємств, АТ «Укрзалізниця» вкотре планує збільшити тарифи на вантажні перевезення і тд. Тому в такий складний кризовий період збільшення будь-яких витрат для українських добувних підприємств лише додатково загострює ситуацію, створюючи ризики подальшого падіння обсягів виробництва, масових скорочень працівників та, взагалі, ризику втрати стратегічно важливої для держави галузі.
Виходячи з фактичного обсягу витрат на придбання допоміжних послуг та критичного впливу росту вартості електроенергії на вітчизняну добувну промисловість, Асоціація та представники добувної промисловості України звертаються до НКРЕКП з проханням встановити з 01.09.2025 тариф на послуги з диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на рівні 6,13 грн/МВт·год.
Асоціація дякує за приділені до наших пропозицій час та увагу та має сподівання на їх підтримку. Адже функціонуюча сьогодні добувна галузь – це в майбутньому робочі місця, власна сировина для нашої економіки і наповнення бюджетів різних рівнів.
З повагою та готовністю до співпраці,
Виконавчий директор Ксенія ОРИНЧАК




