НАДПУ – сучасна бізнес-асоціація, яка координує та просуває ініціативи своїх членів через законотворчість, висвітлення у ЗМІ, офіційні звернення до органів влади, парламенту та Офісу Президента. Ми входимо до громадських рад центральних органів влади, урядових робочих груп та Реєстру прозорості ЄС і об’єднали провідні добувні підприємства України.
За трохи більш ніж 3 роки діяльності ми вже маємо вагомі здобутки, але не менше маємо і нових цілей. Ми завжди відкриті для нових однодумців і партнерів. Тільки об’єднавши наші зусилля – консолідовано, без тіні ангажованості та зі здоровим лобізмом – ми донесемо думку добувного бізнесу до центрів впливу і вдосконалимо інвест-клімат у надрокористуванні!
ПОКРАЩУЄМО ГАЛУЗЬ РАЗОМ!
ЯКИМИ Є НАШІ ПРІОРИТЕТИ НА 2023-2024 РОКИ?
Перш за все, ми створимо умови для захисту діючих виробництв та спрощеного доступу їх до надр. Асоціація активно лобіює впровадження поняття «Інтегрований об’єкт надрокористування – майновий комплекс з видобування та переробки корисних копалин» та закріплення права на отримання прилеглих ділянок надр для власників таких діючих об’єктів виключно без аукціону.
*сьогодні ГМК, ГЗК та ін. ризикують на аукціоні для отримання спецдозволу на території, де вже працюють їх підприємства і вкладено інвестиції. Аукціон не гарантує отримання ділянки надр (яка фактично є джерелом сировини) у безпосередній близькості до виробництва та призводить до значних витрат інвестора.
Наша ініціатива забезпечить виробничі комплекси сировиною та зекономить витрати на купівлю дозволу на аукціоні (витрати на зростання ціни; на компенсацію оператору торгів; на пакет аукціонної документації. Це в середньому від 100 тис. до 50 млн. грн. – залежно від виду копалини). Наша мета – вирішити для власників виробництв проблеми подальшого отримання надр і сировини, а також захисту вже витрачених інвестицій.
2) Знімемо неактуальні грифи секретності з запасів корисних копалин (що дасть змогу врешті зацікавити конкретними родовищами іноземних інвесторів). Це питання ще у 2021 ініційовано Асоціацією перед РНБО та Міндовкілля, і рішенням РНБО було дано старт підготовці змін до Зводу держтаємниць. Асоціація продовжує адвокацію цього питання.
3) Активна співпраця з ЄС – ми увійшли до Європейського альянсу критичної сировини (ERMA) для налагодження виробничих ланцюгів спільно з Європою. Також нас включено до Реєстру прозорості ЄС (ID 602397047133-80), що дозволяє долучитися до розробки та імплементації політик ЄС).
4) Продовжимо вимагати податкових пільг для добувної сфери, особливо експортерів сировини – подальше обкладення високою рентою не вивезеної на експорт продукції протягом війни загрожує стагнацією цілої галузі.
5) Сприятимемо забезпеченню України власною сировиною – Асоціація активно підтримує урядовий законопроект з оновлення програми розвитку мінерально-сировинної бази до 2030 року. Її буде забезпечено в рамках ініціативи Асоціації стабільними видатками – 1% від ренти та 25% від зборів за спецдозволи і їх продаж на аукціоні спрямують виключно на пошук нових родовищ!
6) Вже активно працюємо над приєднанням України до CRIRSCO (Комітету з міжнародної звітності про запаси корисних копалин) – визнання нашої звітності прокладе Україні шлях на світові фондові ринки. Асоціація комунікує з Комітетом та його членами для залучення їх інтеграційного досвіду.
7) Ми адвокатуємо впровадження в Україні принципу «first come – first served» для геологорозвідки (право першого заявника на дозвіл отримати його без аукціону, що успішно діє в розвинених країнах). Це чи не вперше в Україні має реально простимулювати приватну геологорозвідку нових родовищ.
8) Підвищимо зацікавленість місцевих громад в розвитку надрокористування в регіоні, а не у створенні перешкод: пропонуємо розширити список місцевих корисних копалин, а також ініціюємо перед Мінфіном збільшення відсотку ренти від загальнодержавних копалин, що надійде до місцевих бюджетів.
9) Спрощення отримання землі для надрокористування – Асоціацією запропоновано інститут своєчасного «резервування земельних ділянок з покладами корисних копалин» під майбутній конкретний спецдозвіл, що запланований до надання чи продажу).
10) Усунення перепон для галузі, породжених останніми змінами до законодавства (обмеження у праві на зміни строків у програмі робіт, значне підвищення гарантійних внесків для участі у аукціоні та ін.).
11) Врахування інтересів нашої галузі у законопроекті «Про відходи добувної промисловості» (розробляється Міндовкілля за участі Асоціації та потребує доопрацювання для недопущення нових фінансових зобов’язань від надрокористувачів).
12) Ініціатива для «металевого морського коридору» (аналогічно із «зерновим») – для збільшення експорту з України видобутої залізної та іншої металічної сировини. Асоціація планує активно просувати це серед урядових та іноземних організацій, що дасть змогу боротися зі стрибком світових цін на сировину.
13) Подальша активна інформаційна підтримка та висвітлення діяльності членів Асоціації – адже нашу спільну перемогу наближає кожен воїн та кожен громадянин, у тому числі і кожен працюючий під час війни бізнес. Особливо – у добувній сфері, яка завжди є серед лідерів зі сплати податків, валютних надходжень і зайнятості. Так, незважаючи на війну, руйнування, енергетичну кризу та фактично заблоковані шляхи для експорту продукції, українська добувна промисловість – вкотре серед лідерів з податкових надходжень до українського бюджету за результатами 2022 року!