Представники Асоціації взяли участь у 8 Енергетичному Форумі від головного юридичного порталу країни «Юридична практика».
Нашою командою була представлена доповідь, центральною темою якою стали недоліки регуляторного середовища, що значною мірою ускладнюють та гальмують інвестиції у сферу критичної сировини. Серед них слід відзначити ті, що наразі найбільше турбують середовище надрокористувачів:
1) Відсутність конкретних визначень та переліків. Наразі в українському законодавстві лише у рішенні РНБО від 16.07.2021 визначено певний перелік – лише стратегічної сировини). Це так званий «Перелік металічних руд та неметалічних корисних копалин, які мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави». Таким чином, для формування і регулювання політики у сфері стратегічної та критичної сировини необхідні конкретні їх визначення, переліки та критерії віднесення до цих переліків та критерії їх регулярного перегляду та актуалізації.
2) Необхідність появи закону про поводження з критичною та стратегічною сировиною. Після введення поняття і цих критеріїв можна будувати на цій основі спеціальні норми права або навіть цілий спеціальний закон про поводження з критичною та стратегічною сировиною – аналогічний до вищезгаданого законопроєкту ЄС. Адже 13 липня 2021 року між Україною та ЄС було укладено Меморандум про стратегічне партнерство у критичній сировині, що передбачає створення спільних підприємств та побудову ланцюгів доданої вартості. Тому наше законодавство має відповідати європейським положенням для нашої успішної співпраці.
3) Існування грифу секретності на відомостях про корисні копалини. Для реалізації вищезгаданого Меморандуму та загалом для побудови успішної державної політики у цій сфері треба зняти такий бар’єр. Це фактично блокує виконання Меморандуму з ЄС, як і будь-яку можливість оперування інформацією, ознайомлення з нею банків, інвесторів, сервісних компаній, оцінки запасів за міжнародними стандартами.
4) Набуття земельних ділянок з покладами корисних копалин. Необхідно розглянути удосконалення механізмів набуття землі з покладами стратегічної сировини для потреб надрокористування з земель державної та комунальної власності та викупу і відчуження таких земель приватної власності. Також доцільно розглянути варіант механізму з попереднього резервування таких цінних земельних ділянок для потреб надрокористування.
5) Експортне-кредитне страхування для стратегічної сировини. Згідно з нормами Закону «Про фінансові механізми стимулювання експортної діяльності» Експортно-кредитне агентство не здійснює підтримку експорту товарів за кодами згідно з Номенклатурою Зовнішньо-Економічної Діяльності, за якими зазначено саме корисні копалини. Відповідно, експортери стратегічної сировини не можуть скористатися механізмами підтримки, тому є потреба у внесенні змін до відповідних статей цього Закону.
Асоціація висловлює вдячність організаторам Форуму за конструктивну дискусію представників експертного середовища та якісну організацію заходу.