Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) виступає проти необґрунтованого підвищення залізничних тарифів, тарифна політика УЗ – руйнує бізнес та інвестиційний клімат!
Ми занепокоєні ситуацією, яка складається навколо Укрзалізниці (УЗ). Замість того, щоб спрямовувати свої зусилля на оптимізацію витрат та покращення ефективності своєї діяльності, керівництво УЗ обирає шлях необґрунтованого збільшення тарифів на вантажні перевезення. За офіційною звітністю за 2023 рік, УЗ отримала прибуток у розмірі +5,0 млрд грн, проте вже планує необґрунтовано збільшити витрати так, що в 2025 році хоче загнати підприємство в збитки на -20 млрд грн. Це є прямим наслідком відсутності реформ та неефективного управління.
Основна проблема УЗ полягає не у тарифах на вантажні перевезення, які залишаються рентабельними (27% у 2023 році), а в постійному рості витрат, відсутності ефективного управління та збиткових пасажирських перевезеннях, чиї збитки в 2024 році можуть сягнути -20 млрд грн. УЗ намагається приховати реальне повзуче зростання тарифів під маскою “уніфікації”. Така “уніфікація” руйнує стимули для підвищення ефективності вантажовідправлень. Замість заохочення укрупнення вагонних партій та покращення ритмічності відвантаження, УЗ створює умови, які тільки збільшують витрати на утримання надлишкового персоналу та зайвої інфраструктури. Це робить УЗ хронічно неконкурентоспроможною в порівнянні з автомобільним транспортом та іншими видами перевезень. Проте замість того, щоб вирішувати проблеми там, де вони виникають, УЗ навантажує бізнес новими тарифами.
❗ Чому це небезпечно:
Високі тарифи загрожують залученню великих інвесторів у добувну галузь України. Якщо УЗ продовжить свою політику, великі міжнародні компанії, які могли б інвестувати в Україну, будуть оминати нашу країну. Інвестори шукають стабільні та передбачувані умови для ведення бізнесу, а необґрунтоване підвищення тарифів створює непотрібні ризики.
Укрзалізниця не реформується та не шукає додаткових джерел доходу, лише проїдає кожне чергове підвищення тарифу. Замість того, щоб знижувати витрати та залучати нові вантажі, УЗ обирає найпростіший але недалекоглядний шлях – підвищення тарифів, що завдає удару по економіці країни, особливо в такі важкі часи.
❗ Що потрібно зробити:
Оптимізувати постійні витрати УЗ та залучити додаткові вантажі на залізницю для зростання прибутковості.
Привести собівартість перевезень до фактично понесених витрат, а не встановлюється єдиний середній тариф для всіх (УНФІКОВАНИЙ), який ще й покриває всі можливі і неможливі витрати, в тому числі суміжних збиткових сегментів діяльності.
Почати впроваджувати європейський досвід шляхом реформування УЗ, де конкуренція сприяє ефективності, а монопольні тарифи встановлюються пропорційно реальним витратам.
Якщо Укрзалізниця не перегляне свій підхід, Україна ризикує втратити великі інвестиції в стратегічно важливі галузі, зокрема в добувну промисловість. Час діяти зараз, щоб забезпечити конкурентоспроможність і розвиток нашої економіки!
P.S. Нагадаємо, що Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) вже офіційно зверталася з відповідним листом до Прем’єр-міністра України, наголошуючи на необхідності скороченні витрат та зниженні вантажних залізничних тарифів.