ТАРИФНИЙ УРАГАН: ПІДВИЩЕННЯ ЦІН УКРЗАЛІЗНИЦІ НА 37% МОЖЕ ЗРУЙНУВАТИ ДОБУВНУ ГАЛУЗЬ ТА СОЦІАЛЬНУ СТАБІЛЬНІСТЬ В УКРАЇНІ

Наглядова рада АТ «Укрзалізниця» схвалила рішення підвищити тарифи на вантажні залізничні перевезення на 37%. Це рішення стало відповіддю на потреби компанії, проте воно створює серйозні виклики для економіки, особливо для ключових галузей, таких як добувна промисловість.

Добувна галузь під ударом

Добувна промисловість є одним із основних вантажовласників для Укрзалізниці. Вона складає близько 5% ВВП України, є одним із найбільших платників податків, забезпечуючи близько 15% загальних надходжень до державного бюджету, та надає понад 300 тисяч робочих місць. Окрім цього, добувна галузь активно підтримує місцеві громади, фінансуючи медицину, освіту, соціальний захист та інфраструктурні проєкти.
Однак, нове підвищення тарифів може призвести до значних фінансових проблем. Адже велика частина продукції добувної галузі транспортується саме залізницею. Збільшення витрат на перевезення підвищує собівартість продукції, зменшує конкурентоспроможність на світових ринках та обмежує можливості для розширення виробництва.

Соціальна сфера під загрозою: що відбудеться з громадами?

Підвищення тарифів на вантажні перевезення Укрзалізниці створює серйозний ризик для соціальної сфери, особливо в громадах, які тісно співпрацюють із добувними підприємствами. Ці підприємства традиційно забезпечують значну частину фінансування місцевих соціальних програм, інфраструктурних проєктів та підтримки населення.
– Зменшення фінансування лікарень, шкіл, дитячих садочків та соціальних програм.
Підприємства добувної галузі є ключовими донорами для місцевих бюджетів. Вони фінансували будівництво та ремонт шкіл, лікарень, дитячих садочків, а також програми соціального захисту. Однак через значне зростання витрат на логістику, викликане підвищенням тарифів УЗ, компанії будуть змушені скоротити ці видатки. Це позначиться на якості освіти, медичних послуг та соціальних програм у регіонах.
– Зменшення заробітних плат працівникам.

Підприємства добувної галузі стикаються зі значним фінансовим тягарем через зростання витрат. Щоб зберегти стійкість та не призвести до втрати робочих місць, багато компаній будуть змушені зменшити заробітні плати своїм працівникам. Це створює додаткові соціальні ризики, оскільки жителі цих громад можуть втратити доступ до стабільного доходу.

– Скорочення інфраструктурних інвестицій.

Інфраструктурні проєкти, такі як будівництво доріг, шкіл, лікарень та інших важливих об’єктів, можуть також зазнати скорочення через підвищення витрат. Ці інвестиції забезпечують місцевим жителям якість життя, доступ до базових послуг та створюють можливості для економічного розвитку регіонів.

Економічні та соціальні ризики

На тлі підвищення тарифів, добувні компанії можуть зіткнутися з такими проблемами:

  • Зростання собівартості продукції. Через значну частину витрат, які зараз припадають на логістику, ці зміни можуть зробити українські компанії менш конкурентоспроможними.
  • Скорочення обсягів виробництва. Дорожчі перевезення можуть змусити компанії зменшити обсяги виробництва.
  • Економічна збитковість малих та середніх підприємств. Найбільше від підвищення тарифів постраждають саме малі та середні компанії.
  •  Зменшення інфраструктурних інвестицій. Підприємства добувної галузі активно інвестують у розвиток місцевої інфраструктури, проте зростання витрат може призвести до скорочення таких інвестицій.

Підвищення тарифів Укрзалізниці призведе до ланцюгового ефекту: збільшення витрат добувних компаній створює тиск на місцеві бюджети, знижуючи здатність інвестувати у соціальну сферу. Соціальні ініціативи, які були спрямовані на підвищення якості життя місцевих жителів, можуть опинитися під загрозою через обмеження фінансових ресурсів.

Це особливо критично в регіонах, де населення залежить від добувної промисловості не лише в плані зайнятості, але й у плані доступу до базових соціальних послуг. Проблеми можуть торкнутися дітей, які не отримають доступ до якісної освіти, пацієнтів, які можуть зіткнутися зі зниженим рівнем медичних послуг, а також всіх жителів, які сподіваються на соціальну підтримку.

Команда НАДПУ наголошує на необхідності діалогу між УЗ та державними органами, щоб знайти ефективніші рішення, які будуть справедливими для всіх учасників економічного процесу.

Оптимізація витрат, покращення ефективності управління, демонополізація та зниження тарифів на 15-20% можуть стати необхідними заходами, щоб забезпечити стабільність добувної галузі, зберегти фінансування соціальної сфери та підтримати місцеві громади.

Підвищення тарифів не лише посилює фінансовий тягар на добувну галузь, а й створює серйозні соціальні ризики, які можуть призвести до зменшення якості життя населення в регіонах, що залежать від цієї галузі. Сьогодні важливо знайти баланс між потребами Укрзалізниці та економічною спроможністю бізнесу, щоб не зруйнувати соціальну стабільність в регіонах країни.