У серпні цього року АТ «Укрзалізниця» звернулася до Міністерства з ініціативою внести зміни до Збірника тарифів на залізничні вантажоперевезення, що передбачають суттєве підвищення вартості транспортування.
Проєкт включає збільшення тарифів на перевезення руди та вугілля на 19%, коксу на 12% і зерна на 11% (включаючи як завантажені, так і порожні вагони).
Зараз ці зміни ще не затверджені, але відразу ж можна сказати, що таке фінансове навантаження на ключові галузі економіки, які вже стикаються з високими витратами на логістику (залізничні вантажні тарифи вже значно перевищують довоєнні показники), є неприпустимими у нинішніх умовах.
Підвищення тарифів може негативно вплинути на економічну безпеку країни та конкурентоспроможність українських експортерів, які вже працюють у надзвичайно нестабільних економічних умовах.
Сьогодні для обговорення цієї вкрай важливої для майбутнього українського бізнесу проблематики у прес-центрі агентства «Інтерфакс-Україна» відбувся брифінг на тему: «Зниження вантажних тарифів Укрзалізниці як стимул до покращення економічної безпеки України».
В панельній дискусії взяли участь: президент ОП «Укрметалургпром» Олександр Каленков; виконавча директорка Національної Асоціації Добувної промисловості України (НАДПУ) Ксенія Оринчак; виконавчий директор Української асоціації виробників феросплавів (УкрФА) Сергій Кудрявцев; президент Союзу хіміків України Олексій Голубов; президент Спілки виробників будматеріалів Костянтин Салій.
Наша команда оперативно підготувала для вас головні тези, що були озвучені учасниками.
Президент ОП «Укрметалургпром» Олександр Каленков сказав:
«Наша галузь, яка є фактично основним клієнтом УЗ зараз перебуває в режимі виживання. Зазвичай у цивілізованих країнах озвучують зміни протягом 35-40 років, відтак УЗ не обговорює зі своїми вантажовідправниками фінплани та плани по інвестиціям, хоча це було б правильно і не порушило б режиму секретності під час воєнного стану, адже у компанії є багато напрямів роботи, де вона може і має звітувати відкрито. Останні зміни тарифів, що відбулися влітку 2022 року та спричинили підвищення тарифів на 70%, було сприйняті бізнесом адекватно, адже всі ми розуміли, що така міра була спровокована різким зменшенням вантажообігу. Наразі УЗ отримує прибутки, а наша галузь давно їх не бачила. Затрати на логістику виросли в 4-5 разів, кінцева собівартість залізної руди враховує 40% витрати на логістику. Проте ми все одно працюємо, в тому числі, щоб завантажити уз. В таких умовах для всього гірничо-металургійного сектору рішення просто шокуюче. Ми вважаємо, що принаймні можна було б звернутися до наявного досвіду польських колег, у яких тарифний збірник складає невеликий та зрозумілий документ. Там розділення відбувається не за класами, а за базовою ставкою та коефіцієнтами. Бізнес вважає, що наразі, з урахуванням прибутковості УЗ, зараз мова може йти про зниження тарифів на 15-20%. Для цього є великий запас.
Виконавча директорка НАДПУ Ксенія Оринчак підкреслила:
«Ми всі боремося за інвестиції – а будь-яке підвищення тарифів на перевезення, електроенергію або акцизи – це інвестиційні бар’єри. Іноземний або вітчизняний інвестор, якщо здійснить прорахунки, побачить, що таке рішення – небезпечний маркер. Ми представляємо галузь з 3000 ліцензіатів на видобуток корисних копалин, тому просимо уряд провести міжнародний аудит залізничного монополіста із залучення партнерських міжнародних інституцій. Ними можуть виступити EBRD, IFC тощо. Знекровлена галузь не готова платити великі зарплати неефективним менеджерам. Добувний бізнес може стати непривабливим, підприємства просто зупиняться.»
Виконавчий директор Української асоціації виробників феросплавів (УкрФА) Сергій Кудрявцев доповнив:
«Повністю погоджуюся з колегами та хочу доповнити інформацією з нашого сектору економіки. ГЗК простоюють, раніше Марганецький ГЗК напряму постачав руду для Нікопольського феросплавного заводу, ціна за перевезення складала приблизно 20 грн за тонну. Наразі внаслідок бойових дій та близького розташування лінії розмежування руда йде рокадними шляхами через Дніпро та Кривий Ріг за ціною перевезення вже 470 грн за тонну. Цей завод нині витрачає 120 млн грн щомісячних затрат на перевезення. Таке підвищення призведе до збільшення фінансування ще на 25 млн – за такого прогнозу підприємство може не вистояти».
Президент Союзу хіміків України Олексій Голубов відмітив:
«Підвищення тарифів непрозоре, хочу звернути увагу громадськості на інтерв’ю голови Укрзалізниці виданню Forbes, де він заявив, що підвищення тарифу призведе до підвищення собівартості тарифу бізнесу на 1%, а завдяки «гармонізації» УЗ отримає 3 млрд грн і проведе рік без збитків. Заручниками такого непрофесіоналізму стає країна та весь бізнес. Тепер виникає питання до діяльності Антимонопольного комітету – як УЗ буде готова до відкритої конкуренції на європейському ринку перевезень з таким підходом до управління. Ми вважаємо, що підвищення тарифів є недоцільним та шкідливим».
Президент Спілки виробників будматеріалів Костянтин Салій додав:
«Клієнти нашої галузі часто питають нас стосовно знижок під час відбудови. Скажу відверто: після таких кроків знижок можна не очікувати – всі види будівництва та реновації стартують з кар’єру. Ми дійшли до того, що наші виробники, які виготовляють оборонні споруди, обирають автомобільний транспорт, адже ним дешевше та зручніше можна підтримувати обороноздатність країни. Укрзалізниця – це важлива аорта, яка завжди перетискається. У нас закінчуються можливості надавати допомогу державі. 30% працівників знаходиться на фронті мобілізованими, молодь не обирає кар’єрний шлях на виробничих спеціальностях. Тому підвищення тарифів може стати смертельним. Також варто зазначити, що Лівобережжя повністю «зачищено» – у багатьох підприємств втрачена виробнича та сировинна база, не залишилося майже жодного цілого будівельного комбінату. Всі товари від вікон до блоків треба перевозити з Правобережжя, що означає логістичне плече в 500 км. В такому випадку підвищення тарифів – це просто прихований податок на таку важливу продукцію для кінцевого споживача».
За результатами обговорення, учасники прийняли рішення про підготовку спільного звернення до Президента, Кабінету міністрів , посольств західних держав-партнерів та інших установ з закликом до проведення прозорого аудиту таких рішень керівництва монополіста.
Саме вони фінансують 50% бюджету та знаходяться в постійному контакті з представниками галузі. Враховуючи, що добувний бізнес стоїть в авангарді підтримки таких транспортних реформ, як запровадження приватної тяги та створення НКРТ, то наші позиції сходяться.
Заяви про збитковість Укрзалізниці та необхідність підвищення тарифів дають змогу її керівництву уникати реформування компанії протягом понад 30 років. Керівництву Укрзалізниці в нинішніх реаліях варто змінити підхід до управління, відмовившись від стратегії, що полягає в постійному підвищенні тарифів для покриття витрат. Натомість слід зосередитися на підвищенні операційної ефективності та оптимізації витрат.