Національна асоціація добувної промисловості України (далі – НАДПУ) висловлює своє глибоке занепокоєння з приводу поточних спроб дестабілізувати виробничий процес ПрАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» (Полтавський ГЗК), зокрема через блокування використання вагонів підприємства. Ці дії ставлять під загрозу стабільність гірничо-металургійного комплексу та економічну безпеку України.
Справа про «нефракційний відсів»
У жовтні 2022 року відносно Полтавського ГЗК, який є одним із підприємств учасників НАДПУ, було порушено кримінальне провадження, досудове розслідування якого здійснюється Державним бюро розслідувань (ДБР).
Причиною для відкриття провадження, згідно із заявою ДБР, став нібито «незаконний збут підприємством щебеневої сировини у 2019-2021 роках». Слідство стверджує, що підприємство не мало окремого дозволу на видобуток цієї сировини та продавало її за заниженими цінами для особистого збагачення менеджменту. У звʼязку із цим у червні 2023 року ДБР оголосило про підозру чотирьом посадовим особам Полтавського ГЗК у створенні злочинного угрупування для незаконного продажу нефракційного відсіву на суму 370 мільйонів гривень у період 2019-2021 років.
Однак, згідно із заявами підприємства, воно не видобувало і не продавало щебінь. А весь видобуток та перероблення здійснювались відповідно до затверджених проєктів та спецдозволів. Також, підприємство заявляє, що нефракційний відсів не є корисною копалиною. Це побічний продукт перероблення залізної руди, який не потребує окремого дозволу для збуту.
Підприємство також надало слідству докази, що підтверджують його роботу відповідно до кодексу про надра, який зобов’язує раціонально використовувати ресурси та те, що після отримання припису у 2021 році підприємство зупинило збут відсіву, адже раніше жодних зауважень щодо продажу відсіву не надходило.
Також Полтавський ГЗК вважає, що ДБР вийшло за межі своїх повноважень, адже у справі не оголошено підозру жодному державному службовцю, а згідно з українським законодавством, підслідність ДБР не передбачає проведення розслідування щодо приватного бізнесу.
Хоча оцінка судових та правоохоронних рішень не входить до компетенції НАДПУ, нас дуже турбують наслідки прямого втручання у господарську діяльність підприємства, яке є одним з провідних у національному гірничо-металургійному комплексі. Від роботи цього підприємства залежить стабільність не тільки окремої галузі, але й економіки України в цілому.
Проблема заборони на використання вагонів Полтавського ГЗК
У жовтні 2023 року Київський апеляційний суд за поданням прокурорів Офісу Генерального прокурора та за ініціативи слідчих Державного бюро розслідувань (ДБР) ухвалив рішення про арешт та заборону використання 2382 напіввагонів, що належать Полтавському ГЗК. Це рішення було прийнято як захід забезпечення у кримінальному провадженні.
У зв’язку із накладенням арешту на піввагони в частині заборони їх використання підприємством, відбувся зрив виконання обов’язків по міжнародним контрактам, підприємство почало отримувати від своїх іноземних партнерів, покупців продукції, занепокоєння у зв’язку з ситуацією, що склалась з доставленням вантажу до кінцевого пункту призначення.
Через майже 8 місяців судової боротьби, у квітні 2024 року Печерський районний суд міста Києва скасував арешт вагонів у частині заборони їх використання, визнавши цей захід необґрунтованим. За підсумками скасування арешту, підприємство повідомило про загальні збитки 103,3 млн грн через дані дії правоохоронців.
Проте, попри це, правоохоронці ініціювали нове клопотання про повторну заборону використання напіввагонів. Відсутність нових підстав для такого кроку викликає серйозні сумніви щодо правомірності цих дій.
Підприємство повідомило, що зважаючи на те, що досудове розслідування у кримінальному провадженні завершено, потреба у такому заході забезпечення як арешт майна – відпала. Продовжуючи консультуватись із юридичними радниками в Україні, Полтавський ГЗК оцінює вимогу про заборону використання своїх вагонів шкідливим, непропорційним, надмірним та незаконним заходом забезпечення з ряду причин, зокрема:
- Переважна більшість арештованих вагонів не використовувались для перевезення продукції, законність продажу якої розслідувало ДБР. Лише 158 із 2382 вагонів перевозило продукцію, до реалізації якої у слідчих ДБР є претензії. Відтак, відсутні обґрунтовані підстави для арешту усіх вагонів, які є у власності Полтавського ГЗК, а тим паче для заборони їх використання.
- Капітальна вартість арештованої власності в п’ять разів перевищує суму заявлених “збитків”. Заборона використання власних вагонів є надмірним заходом, а умовні “збитки” у разі їх підтвердження можуть бути відшкодовані оборотними коштами.
- Заборона використання вагонів ставить під загрозу своєчасне виконання договірних зобов’язань перед міжнародними споживачами, що може призвести до втрати партнерств і заміщення української продукції російськими аналогами.
- Встановлення заборони використання напіввагонів унеможливлює проведення їх планового поточного та капітального ремонту, як наслідок їх тривала не експлуатація перетворить їх на брухт.
Важливим також є і той факт, що окрім напіввагонів Полтавського ГЗК, продукція, законність збуту якої розслідує ДБР, перевозилась у тому числі й напіввагонами інших власників, зокрема і напіввагонами АТ «Укрзалізниця». Однак, сторона обвинувачення не ініціює накладення арешту на напіввагони інших перевізників (власників).
Позиція асоціації
НАДПУ закликає Державне бюро розслідувань та Офіс Генерального прокурора припинити дії, спрямовані на створення перешкод для господарської діяльності ПрАТ «Полтавський ГЗК». Ми просимо Офіс Генерального прокурора та Державне бюро розслідувань відкликати подане клопотання про арешт вагонів та зупинити тиск на підприємство. Ми готові надати всю необхідну допомогу для врегулювання ситуації в межах нашої компетенції.