Непередбачувана тарифна політика «Укрзалізниці» ставить під загрозу інвестиції у стратегічні галузі та міжнародну довіру до України

Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) висловлює категоричне занепокоєння щодо ініціатив «Укрзалізниці» суттєво підвищити вантажні залізничні тарифи. За попередньою інформацією зі ЗМІ, сумарно тарифи планують підвищити на 40%. Таке рішення є економічно безпідставним, стратегічно короткозорим і створює реальні ризики для інвестиційного клімату України, особливо у стратегічному секторі – добувної промисловості. Сьогодні наша галузь забезпечує валютні надходження до країни, сотні тисяч робочих місць і є фундаментом українського експорту. Але замість підтримки промисловості у воєнних умовах, державна монополія обирає шлях “підвищення тарифів як універсального вирішення”, що б’є саме по тих, хто ще утримує економіку від падіння.

За офіційною звітністю УЗ, у 2024 році вантажний сегмент «Укрзалізниці» був прибутковим — понад 20 млрд грн операційного прибутку, при рентабельності близько 25%, і в 2025-2026 вантажний сегмент залишиться рентабельним. Проте, УЗ прогнозує збитки компанії у 2026 році на рівні -28 млрд грн., що будуть сформовані в основному за рахунок збитку від пасажирських перевезень. І керівництво компанії продовжує перекладати соціальну функцію Держави на бізнес, виправдовуючи це “необхідністю індексації”. Адже прибутки від вантажних перевезень роками спрямовуються на покриття збитків пасажирського сектору, який залишається хронічно дотаційним. І мільярдні збитки лише зростають із року в рік та прогнозуються понад 24 млрд.грн. у 2026 році.

У країнах Європейського Союзу пасажирські перевезення фінансуються з державних або місцевих бюджетів. Держава виконує свою соціальну функцію – забезпечує громадян доступним транспортом, тоді як вантажні перевезення працюють на ринкових умовах, генеруючи прибуток для модернізації інфраструктури та розвитку галузі, а не заливаючи його в пасажирський сегмент. Саме такий підхід дозволяє європейським залізницям залишатися фінансово стабільними і водночас надавати якісні послуги населенню.

Україна не може йти протилежним шляхом – перекладаючи соціальні витрати на промисловість та експортно орієнтовані галузі. Це руйнує конкурентоспроможність економіки і підриває саму залізничну систему.

Підвищення тарифів — прямий удар по міжнародних інвесторах

Підвищення тарифів в умовах війни — це сигнал недовіри до бізнесу, який вкладає кошти в Україну, створює робочі місця та забезпечує надходження валюти. Жоден серйозний інвестор не буде вкладати сотні мільйонів доларів у країну, де вартість перевезення продукції може змінитися в будь-який момент на десятки відсотків без зрозумілої економічної логіки.
Нестабільна тарифна політика означає непередбачувану собівартість, а отже —
зрив контрактів, падіння конкурентоспроможності українського експорту та відтік інвестицій.

Ризик для стратегічного партнерства з США

На фоні таких дій особливо тривожно виглядає ситуація з міжнародним інвестиційним співробітництвом. В 2025 році США та Україна підписали угоду про співпрацю у сфері рідкісноземельних елементів (критичних корисних копалин). Цей документ відкриває шлях для залучення американських компаній у видобуток титану, літію та інших стратегічних ресурсів. Вищі державні службовці США назвали цю домовленість “історичною” і такою, що сприятиме “прискоренню економічного відновлення України”. Але непередбачувана тарифна політика Укрзалізниці ставить під загрозу реалізацію цих домовленостей. Адже будь-який проект із видобутку або експорту корисних копалин передбачає стабільну логістику. Якщо завтра вартість перевезення сировини зросте на 40% або 50%, це зруйнує фінансову модель проектів і змусить потенційних інвесторів шукати альтернативи в інших країнах. Така непередбачуваність знищує бізнес-плани ще на етапі моделювання і створює образ країни з високими операційними ризиками.

Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України відповідало за супроводження вищезазначеної угоди. І НАДПУ просить Міністерство уважно стежити за розвитком ситуації з тарифною політикою «Укрзалізниці». Адже тарифна політика монополіста безпосередньо впливає на реалізацію угоди та на інвесторів з боку США, які розглядають Україну як потенційного партнера у сфері стратегічних ресурсів. А Україна потребує надійних партнерів і це факт. Сьогодні, коли США і Україна роблять ставку на розвиток стратегічних ресурсів, держава має діяти як надійний, прогнозований партнер, а не в інтересах одного монополіста, що ставить короткострокові інтереси вище національної економічної безпеки країни. У час, коли Україна розраховує на довгострокову підтримку Сполучених Штатів і ЄС, такі кроки можуть поставити під сумнів передбачуваність державної політики та зруйнувати довіру, яку роками вибудовували.

Важлива роль Міністерства, як арбітра Держави

І ми маємо велике сподівання, що Міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба розуміє, що погодження подібних ініціатив УЗ — це не технічне рішення, а політична відповідальність перед українським/іноземним бізнесом і міжнародними партнерами. Сьогодні важливо не просто “погоджувати” пагубні ініціативи Укрзалізниці, а чітко оцінювати їхні наслідки для економіки, бюджету та міжнародних партнерств. І тут Міністерство має виступити як арбітром Держави і прийняти відповідальне стратегічне рішення, від якого залежить, чи залишиться Україна привабливою для інвесторів, чи перетвориться на країну з “високими ризиками і низькою довірою”.

НАДПУ звертається до Міністерства розвитку громад та територій України з проханням утриматись від підвищення тарифів у поточному 2025 році та у 2026р. та зосередитись на:

  • створенні довгострокового механізму фінансування пасажирських перевезень з державного бюджету. Це має бути чітко визначена й захищена стаття видатків, яка забезпечить передбачуваність і стабільність роботи Укрзалізниці;

  • оптимізації постійних витрат УЗ, оптимізації надлишкової інфраструктури, підвищенні продуктивності праці (проведення суттєвої автоматизації та оптимізації наявних ресурсів) та залученні додаткових вантажів на залізницю для зростання прибутковості;

  • впровадженні європейського досвіду шляхом реформування УЗ, де конкуренція сприятиме ефективності (виділенню окремо вантажного і пасажирського сегменту з їх доходами і витратами), а монопольні тарифи встановлюються пропорційно реальним витратам;

  • передбачуваності тарифної політики, що є ключовою умовою для залучення іноземних інвестицій, зокрема з США.

І незважаючи на воєнний стан, продовжити реформування УЗ та виділення пасажирської вертикалі в окрему юридичну особу, а також формалізацію механізму ПСО, що дозволить знизити оцінку ризиків необґрунтованого зростання монопольних тарифів для потенційних інвесторів.