Підприємства добувної галузі невдовзі стануть чи не найбільшими операторами на ринку вуглецевих квот, а комапнії, що проводять ефективну політику декарбонізації стануть найбільшими їх «виробниками» та додадуть до свого портфоліо ще один тип товарної продукції. Ми підготували короткий аналіз цього молодого, але перспективного ринку у 2025 році.
Ми очікуємо на помірне відновлення попиту на європейські вуглецеві квоти (EUA) у 2025 році, що пов’язано зі скороченням обсягів безкоштовних квот. Водночас існують ризики, пов’язані зі зниженням попиту, тоді як пропозиція залишатиметься стабільно високою через випереджувальні обсяги аукціонів у рамках програми REPowerEU.
Слабкий попит і сильна пропозиція
Європейські вуглецеві квоти (EUAs) перебували під тиском протягом більшої частини року. Слабкі показники промислового виробництва та високий рівень генерації відновлюваної енергії знизили попит на EUAs. Це призвело до падіння цін до 52 євро за тонну у лютому — найнижчого рівня з 2021 року.
Однак на ціни вплинули не лише фактори попиту. Випереджувальне збільшення обсягів аукціонів у рамках програми REPowerEU призвело до зростання пропозиції, що посилило низхідний тиск на ринок. Спекулянти протягом року здебільшого займали ведмежу позицію щодо EUAs, утримуючи чисті короткі позиції. Однак останнім часом вони повернулися до чистої довгої позиції, що може свідчити про зміну настроїв. Попри це, ризики у сфері торгівлі залишаються значними напередодні 2025 року. Відновлення генерації відновлюваної енергії (після її скорочення у листопаді) може призвести до виходу спекулянтів із ринку.
Ми очікуємо, що ціни зростатимуть наступного року, хоча темпи зростання, ймовірно, будуть скромнішими, ніж передбачалося раніше. Підтримку ринку забезпечать такі фактори, як подальше скорочення безкоштовних квот для авіаційного сектору, включення вуглецевих викидів судноплавного сектору, а також підготовка ринку до поступового скорочення безкоштовних квот для секторів, охоплених Механізмом коригування вуглецевих викидів на кордоні (CBAM), починаючи з 2026 року.
Попит на EUAs залишається слабким
У 2023 році підтверджені викиди в ЄС досягли найнижчого рівня з моменту впровадження Схеми торгівлі викидами ЄС (EU ETS) у 2005 році, продемонструвавши найбільше річне зниження. Основним рушієм цього став енергетичний сектор: викиди суттєво знизилися завдяки переходу від викопного палива до відновлюваних джерел енергії, а також зменшенню загального обсягу генерації електроенергії.
У 2024 році, ймовірно, зниження викидів продовжиться у річному вимірі. Дані онлайн-моніторингу свідчать, що викиди ЄС здебільшого залишаються нижчими за рівень 2023 року. Знову ключову роль у цьому відіграв енергетичний сектор, де генерація відновлюваної енергії продовжує залишатися сильною.
Промислова активність у Європі залишається млявою: виробництво в зоні євро знижувалося в річному вимірі кожного місяця цього року. Поєднання високих цін на енергоносії та слабкого попиту продовжує обмежувати обсяги виробництва. При цьому ризик подальшого спаду промислової активності у 2025 році залишається, зокрема через можливу ескалацію торговельних напружень.
Проте наступного року авіаційний сектор втратить більше безкоштовних квот, що є частиною поступового скорочення їхньої видачі для галузі. У 2023 році обсяг безкоштовних квот було зменшено на 25%, у 2025 році скорочення досягне 50% від початкових обсягів, а з 2026 року авіаційний сектор ЄС повністю втратить право на безкоштовні квоти. Це створює додаткову підтримку для попиту.
Дивлячись наперед, існує ймовірність, що Єврокомісія розширить охоплення квотами на польоти, які вилітають із аеропортів ЄС до країн за межами ЄС, а не лише на внутрішньоєвропейські рейси, як це є зараз.
Крім того, у 2025 році більше викидів судноплавного сектору буде включено до EU ETS. У 2024 році, коли сектор вперше був охоплений схемою, лише 40% його викидів підпадали під дію ETS. У 2025 році ця частка зросте до 70%, а з 2026 року — до 100%. Це також позитивно вплине на динаміку попиту. Окрім цього, зараз триває перехідна фаза впровадження Механізму коригування вуглецевих викидів на кордоні (CBAM). З 2026 року CBAM буде повністю реалізований, а галузі, що підпадають під його дію, поступово втратять право на безкоштовні квоти.
Збільшення пропозиції квот створює додатковий тиск
Продаж квот для фінансування програми REPowerEU посилив тиск на ціни європейських вуглецевих квот (EUAs). Європейська комісія прагне залучити 20 мільярдів євро через продаж квот, щоб частково профінансувати ініціативу REPowerEU. Для цього Комісія вирішила виставити на аукціон обсяги квот, які планувалося продати пізніше цього десятиліття. Загалом планується виставити на аукціон 266,7 мільйона квот у період з 2023 по 2026 роки.
У 2023 році було продано 35,2 мільйона квот. Станом на сьогодні, у 2024 році продано вже 84,86 мільйона квот, що дозволило залучити 8,3 мільярда євро для програми REPowerEU. Однак Комісії ще потрібно реалізувати майже 147 мільйонів квот до кінця 2026 року. Для досягнення цільового показника у 20 мільярдів євро середня ціна продажу повинна становити близько 80 євро за тонну, що значно перевищує поточний рівень цін.
Це означає, що ЄС доведеться або збільшити обсяг продажу квот, щоб досягти мети у 20 мільярдів євро, або переглянути свої цілі. У разі збільшення обсягу продажу це створить додатковий тиск на ціни EUAs.
Хоча збільшення обсягів пропозиції мало негативний вплив на ринок у короткостроковій перспективі, скорочення пропозиції на період після 2027 року на аналогічний обсяг може забезпечити підтримку для цін на квоти у довгостроковій перспективі.