Понад дев’ять тисяч компаній у світі, зокрема 200 у добувній галузі, дотримуються принципів ESG. Як показала практика, найскладнішим елементом у їх впровадженні, є соціальний аспект. В чому він полягає? І чому він настільки важливий?
“Ми маємо обирати між глобальним ринком, який керується лише розрахунками короткострокових прибутків, і ринком, який має людське обличчя”, – казав в одній зі своїх промов Кофі Аннан. Він був генсеком ООН із 1997 по 2006 рік і саме він став одним із засновників та популяризаторів принципів ESG. Зокрема, в 2000 році він ініціював Глобальний договір ООН – добровільну угоду, яка сприяла корпоративній чутливості у сфері праці, прав людини, боротьби з корупцією та навколишнього середовища. Основною метою документа було спонукати компанії думати про свій вплив на суспільство та навколишнє середовище, а не лише на прибуток. Ідея полягала не в зменшенні прибутків, а в тому, щоб працювати прибутково, але відповідально. Одним словом, компаніям потрібно було бути хорошими громадянами планети.
У 2004 році Аннан просував ініціативу Глобального договору, яка мала на меті включити соціальне та корпоративне управління на ринки капіталу. Ініціативний звіт “Who Cares Wins” (Хто дбає, той перемагає) пояснював, як стале інвестування приносить користь компаніям та їхнім інвесторам. Так завдяки зусиллям Аннана виник Рух ESG. Зараз понад дев’ять тисяч компаній зі всього світу підписали Глобальний договір, із них понад 200 компаній – з добувної галузі.
Більше людяності
З тріади ESG найменш зрозумілою є літера S (Social англійською), яка позначає соціальний компонент цих принципів. У 2019 році банк BNP Paribas проводив дослідження Global ESG Survey, в якому опитував компанії, що використовують принципи ESG у своїй діяльності. Опитування показало, що саме соціальний аспект є найскладнішим для впровадження в життя і саме його найскладніше аналізувати потенційним інвесторам.
Передусім, соціальний аспект ESG передбачає надання більшої уваги працівникам компаній та людям, що відчувають вплив від їхньої діяльності. “Прямо чи опосередковано компанії впливають на те, що відбувається з працівниками, працівниками ланцюжка створення вартості, клієнтами та місцевими громадами, і важливо завчасно керувати впливом”, – йдеться у Глобальному договорі ООН 2000 року.
Зараз у середовищі західних ESG експертів під соціальним аспектом зазвичай розуміється кілька ключових чинників:
- дотримання прав людини на підприємстві (перш за все, йдеться про дотримання принципів різноманітності, рівності та інклюзії);
- підвищення безпеки праці на робочому місці;
- відкритість перед громадськістю у висвітленні соціальних аспектів діяльності компанії;
- турбота про добробут та безпеку споживачів продукції, яку виготовляє та чи інша компанія;
- гідна та чесна оплата праці з дотриманням усіх зобов’язань;
- благодійні пожертвування та фінансування соціальних програм тощо.
Це далеко неповний перелік чинників, але всі вони відображають вплив діяльності компанії на людину. Їхньою метою є визначення ступеню виконання організацією своїх соціальних зобов’язань щодо операцій, глобальних ланцюгів постачання та місцевих громад. Організації, які успішно приймають соціальну основу ESG, визнають, що бізнес працює в контексті суспільства, яке за своєю суттю є несправедливим. Це означає, що деякі люди більше схильні до системної нерівності та несправедливості, ніж інші, і підприємства зобов’язані усунути цю несправедливість хоча б у межах своїх можливостей. Інакше вони стають учасниками системи, яка підтримує та пропагує цю нерівність, а це може призвести до репутаційних та навіть фінансових ризиків.
Репутація та підготовка до майбутнього
В якості підсумку наведемо дві цитати, які найяскравіше відображують важливість запровадження соціального компоненту ESG у діяльності компаній. Перша стосується впливу цієї складової на репутацію компанії, а друга окреслює цю компоненту як необхідну умову для кращого майбутнього людства.
“Соціальний елемент – S у ESG – привертає все більше уваги, і компанії все більше визнають важливість уваги до соціального впливу вздовж своїх ланцюжків створення вартості. Деякі організації вже добре пройшли цей шлях, але яким би не був ваш прогрес, зараз настав час діяти на випередження та створити надійні механізми належної перевірки для управління ризиками та наслідками. Таким чином ви зможете не тільки захистити репутацію вашої компанії та уникнути юридичних і фінансових наслідків, але, що важливіше, також досягти позитивних соціальних результатів для ваших співробітників і громад”, – зазначається в дослідженні компанії Deloitte, присвяченому соціальному аспекту ESG.
Друга цитата взята з корпоративного листа Ларрі Фінка, голови правління та генерального директора міжнародної інвестиційної компанії BlackRock. “Ми також бачимо, що багато урядів не можуть підготуватися до майбутнього у питаннях, починаючи від виходу на пенсію та інфраструктури для автоматизації та перенавчання працівників. У результаті суспільство все частіше звертається до приватного сектору та просить компанії відповідати на ширші суспільні виклики. Дійсно, громадські очікування від вашої компанії ніколи не були більшими. Суспільство вимагає, щоб компанії, як державні, так і приватні, служили соціальним цілям. Аби процвітати, кожна компанія повинна не лише забезпечувати фінансові показники, а й демонструвати свій позитивний внесок у суспільство”, – слушно зауважив посадовець у документі.