ПІДПРИЄМСТВА ДОБУВНОЇ ГАЛУЗІ МОЖУТЬ СТАТИ ЖЕРТВОЮ НЕПРАВИЛЬНИХ РОЗХРАХУНКІВ

НАДПУ звертає увагу на проблему, що прямо зачіпає економічні інтереси держави та надрокористувачів, може призвести до їх надмірних фінансових витрат та вчергове вплинути на інвестиції та фінансову стійкість галузі.

Відповідно до пункту 4 Методики визначення початкової ціни продажу на аукціоні (електронних торгах) спеціального дозволу на право користування надрами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 жовтня 2004 р. № 1374 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 915) Державна служба геології та надр України щоквартально затверджує та оприлюднює ціни одиниць товарної продукції гірничого підприємства — видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), що формуються на основі інформації Державної податкової служби України та Державної комісії по запасах корисних копалин.

Визначена таким чином ціна одиниці товарної продукції напряму впливає на розрахунок згідно Методики початкової ціни продажу на аукціоні (електронних торгах) спеціального дозволу на право користування надрами, яка, залежно від випадків надання спеціальних дозволів, має таке значення:

  • у разі надання дозволу шляхом проведення аукціону (електронних торгів) – це буде ціна дозволу, з якої починатимуться електронні торги з продажу дозволів;
  • у разі надання дозволу без проведення аукціону (електронних торгів) – плата (збір), яка (який) справлятиметься за отримання дозволу.

Крім того, ця ціна є базою для розрахунку і плати за продовження строку дії спецдозволу у передбачених Кодексом про надра випадках, і плати при внесенні змін до спецдозволу. Тобто, Отже, ціна одиниці товарної продукції напряму впливає і на фінансову стійкість і витрати бізнесу, і тим більше – на дохідну частину бюджету. Саме тому правильний її обрахунок є вкрай важливим.

За інформацією, отриманою 02.08.2024 у ході засідання Робочої групи Держгеонадр з опрацювання вихідної інформації від ДПС та ДКЗ щодо визначення ціни одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) (Цо) певна кількість гірничих підприємств, ймовірно, зазначила у податкових деклараціях некоректні цінові показники, що призвело до суттєвого зміщення середньої величини ціни одиниці товарної продукції.

Некоректні дані подано щодо ціни продукції добувачів питних вод (для централізованого питного та технічного водопостачання), що, відповідно, вплине на витрати комунальних підприємств, що забезпечують водою населення України, а також значні перевищення у цифрах виявлено щодо піску (код корисної копалини 2.0.03.01). Так, узагальнені ДПС результати поданої гірничими підприємствами податкової звітності містять вартість товарної одиниці піску аж 4 427,3 грн, що є вкрай значним завищенням. Аналогічна ситуація з вапняком, пісковиком, наразі учасниками ринку надрокористування звіряється інформація і по всіх інших видах корисних копалин.

Надрокористувачі вклали кошти в геологічне вивчення надр з метою розширення та подальшого викупу запасів за цінами, які апріорі нижчі за 4 427 грн/тону. Відтак розрахунок реалізації майбутньої продукції, а отже і рентабельності підприємства, стає неконкурентним. Тобто, так як у платників ренти є необхідність викупу по такій вартості одиниці товарної продукції, вони будуть змушені значно підняти ціну реалізації, і як наслідок вони втратять замовників, які не зможуть платити значно вищу ціну і просто підуть до конкурентів.

Наприклад  більшість великих успішних компаній-надрокористувачів видобувають пісок в рамках певного виробничого циклу, наприклад, виробництва бетону. Завищення ціни його реалізації неминуче потягне за собою і здорожчання бетону та будматеріалів, що критично вплине на відбудову України в часи війни, на побудову великих обсягів нового житла для людей, які втратили житло чи змушені були його покинути. Аналіз попередніх років свідчить про аномальність даних ДПС за останній звітний період –  раніше не спостерігалося надання такої інформації із збільшенням ціни товарної продукції на сотні відсотків. Такі відхилення спостерігаються саме перший раз, що і викликає такий значне  занепокоєння серед підприємств галузі.

Національна асоціація добувної промисловості України разом з провідними учасниками ринку надрокористування України терміново звертаються до Міністра захисту довкілля та природніх ресурсів, через якого Кабінетом Міністрів України спрямовується і координується діяльність Держгеонадр, з проханням доручити вжити заходів для призупинення оприлюднення Держгеонадрами таких цін, визначених вищезгаданою Робочою групою, на строк до 10 робочих днів до подання гірничими підприємства уточнюючих податкових декларацій.

Також Держгеонадрами направлено до Міндовкілля на розгляд проект постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до Методики. НАДПУ просить доручити оперативно розглянути і погодити даний проект для його подальшого узгодження згідно регламентних вимог, що також значною мірою прискорить та покращить коректний обрахунок початкової ціни продажу на аукціоні спецдозволу.

 

 

 

 

 

Більше Новин