АСОЦІАЦІЯ ДОБУВНИХ ПІДПРИЄМСТВ ПРИЄДНАЛАСЯ ДО ПРОХАНЬ ВІДМОВИТИСЯ ВІД ПІДВИЩЕННЯ ЗАЛІЗНИЧНИХ ТАРИФІВ

Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) слідом за Українським національним комітетом Міжнародної торговельної палати (ICC Ukraine) надіслала лист прем’єр-міністру з критикою планів “Укрзалізниці” (“УЗ”) підвищити вантажні тарифи та проханням доручити монополісту скоротити витрати і знизити тарифи за рахунок збільшення обсягів перевезень.

“Укрзалізниця” має всі можливості не підвищувати тариф, адже відкриття морських портів для всіх вантажів стало поштовхом для прискореного зростання вантажоперевезень і в першому півріччі 2024 року”, – йдеться в листі НАДПУ, копію якого передано агентству “Інтерфакс-Україна”.

Згідно з документом, адресатами звернення також виступили перша віцепрем’єрка – міністерка економіки Юлія Свириденко, заступник голови Офісу президента Ростислав Шурма, глави Мінфіну, Мінвідновлення, Держгеонадр, Держрегуляторної служби, від яких залежить узгодження підвищення тарифів, а також голова правління “УЗ” Євген Лященко.

Зазначається, що в січні-липні 2024 року обсяги експортних перевезень залізної руди зросли вдвічі до аналогічного періоду минулого року – до 20 млн тонн, експорт будівельної сировини зріс на 32,3%, чорних металів – на 9,5%, до 3 млн тонн.

Загальний обсяг вантажів, перевезених “Укрзалізницею” за цей період, збільшився на 25% – до 103 млн тонн, з них на експорт – на 62%, до 51 млн тонн вантажів, що дало змогу компанії в першому півріччі наростити доходи від вантажоперевезень на 17%, до 43 млрд грн, і прибуток на 3,1 млрд грн, зазначає НАДПУ.

За оцінками асоціації, після здійсненого після повномасштабного вторгнення в умовах скорочення вантажного потоку підвищення тарифів “Укрзалізниці”, які нині в доларовому вираженні є в середньому в 1,5 раза вищими за довоєнні (2019-2021 рр.), призводить до збитків окремих компаній-клієнтів “УЗ” і скорочення ними перевезень.

“Видобувники та промисловці корисних копалин зазнали чи не найбільших втрат через війну: величезна кількість гірничих об’єктів, ГЗК, ГМК розташовані в Донецькій, Луганській, Харківській областях, на півдні України та в Криворізькому залізорудному басейні, і, як наслідок, опинилися якщо не під окупацією, то під регулярними обстрілами. Близько 40% видобувних підприємств припинили свою роботу внаслідок бойових дій”, – ідеться в листі.

НАДПУ додає, що поточна завантаженість металургійних і гірничо-збагачувальних комбінатів коливається в межах 40%-70% від довоєнного рівня виробництва.

“Водночас із відкриттям морських портів спостерігається відчутне пожвавлення в залізничних вантажоперевезеннях. Неприпустимо замість підвищення ефективності залізничної монополії безконтрольно та нескінченно розширювати базу видатків і роздмухувати собівартість (загальні видатки в першому півріччі 2023 року становили близько 40 млрд грн, а у 2024 році вже на 10 млрд грн більше)”, – вважають у НАДПУ.

В асоціації пропонують “Укрзалізниці” замість підвищення тарифів на вантажні перевезення, рентабельність яких 2023 року становила 27%, розглянути скорочення збитку від пасажирських перевезень, який 2024 року може становити 20 млрд грн, а також далі нарощувати обсяги вантажоперевезень, зокрема й за рахунок тарифних стимулів.

Водночас в “УЗ” стверджують, що нові плани підвищення вантажних тарифів спрямовані на їхнє вирівнювання і справедливість щодо всіх клієнтів. Вони передбачають збільшення тарифу на вантажі поза класом (будівельні матеріали) і перший клас (залізна руда), наблизивши їх до другого класу (аграрна продукція), а також індексацію тарифів на рівень інфляції останніх років.

За розрахунками залізничної монополії, тариф на перевезення залізної руди в Україні нижчий, ніж у Словаччині, Польщі та Румунії, у 6,7-12,5 раза.

Джерело: https://interfax.com.ua/news/economic/1008552-amp.html